Eski Yunanlı bilgin, düşünür ve devlet adamı. Matematiksel mekaniğin kurucusudur.​
Doğum tarihi: MÖ 428, Taranto, İtalya​
Ölüm tarihi ve yeri: MÖ 347, Taranto, İtalya​
Etkilendiği kişi: Filolaos​
Okul: Pisagorculuk​
Kitaplar: Pseudo-Archytas über die Kategorien: Texte zur griechischen Aristoteles-Exegese​
Etkilenenler / Etkiledikleri: Menaechmus, Evdoksus​
Güney İtalya’da Tarentum kentinde doğdu. Pythagorasçı olduğundan, İtalya’da Pythagorasçılar’a karşı bir tepki gelişince Yunanistan’a kaçmak zorunda kaldı. Thebai kentinde bir okul kurmuş olan Philolaos’un öğrencisi oldu. Bu okul daha çok Pythagorasçılık’ın bilimsel yönüne ağırlık veriyordu. Bir süre sonra değişen yönetimin Pythagorasçılar’a tanıdığı hoşgörüden yararlanarak İtalya’ya geri döndü. Platon’la yakın ilişkisi aracılığıyla Tarentum’da yaklaşık bir yıl yöneticilik yaptı. Bu arada Tarentumlular’ın Mesinalılarİa yaptığı savaşlarda komutanlık yaptı; birçok kez kenti kuşatmadan kurtardı. Horatius’un kaydettiğine göre, Adriyatik.Denizi’ndeki bir deniz kazasında öldü.​
Arkhitas ikinci kuşak Pythagorasçılar’dan sayılır. Felsefenin yanı sıra doğabilimlerine yönelmesinde öğretmeni Philolaos’un büyük etkisi olmuştur. İÖ 500 yıllarında yaşamış olan Pythagoras’ın, evrendeki her şeyin sayılarla açılaklabileceği yolundaki metafizik kuramını, matematik, geometri, mekanik, müzik gibi alanların ilkesi haline getirmiştir. Yakın dostu Platon’un Timaios adlı diyalogunda da belirttiği gibi, Arkhitas tüm varlıkların kaynağı olan sayıların, matematiğin atomları olduğunu düşünüyordu. Çağdaşı Demokritos’un atomculuk öğretisinden de destek bulan bu görüşe göre tüm geometrik cisimler noktalardan oluşur, noktalar doğruları, doğrular yüzeyleri, yüzeyler de hacimleri oluşturur. Bu olgudan yola çıkan Arkhitas, kübün iki katının bulunması problemini ortaya attı ve İÖ 4. yy’m büyük matematikçileri arasında anılmaya başladı. Eratosthenes’in aktardığına göre, bu problemi, dönen üç yüzeyin kesişmesiyle çözümledi. Bu problem daha sonra Khios’lu Hippokrates tarafından basitleştirildi. Aritmetik ve geometrik dizilerin özelliklerini de inceleyen Arkhitas, Eukleides geometrisinin öncülüğünü yapmıştır. Eukleides’in Stoikheia (“Elemanlar”) adlı yapıtının 8. cildinde Arkhitas’ın çalışmalarından izler bulmak olasıdır.​
Arkhitas, o çağın hemen tüm bilginleri gibi müzikle de ilgilendi. Tüm evrende zıtların bir uyum içinde varolduğunu ileri süren Pythagorasçılar, bu uyumun da sayılarla ifade edilebileceğini düşünüyorlardı. Müziksel uyumun ögeleri olan aralıkların, tonların (pes ve tiz gibi) sayısal olarak gösterilebileceğini ve orantısal bir sistem içinde varolduğunu ileri sürdüler. Yarım ve tam ses aralıklarını içeren diatonik dizinin aralıklarını hesapladılar. Philolaos, özellikle oktavlar ve harmoni üzerinde çalıştı. Arkhitas ise sadece yarım ses aralıklarından oluşan kromatik diziyi hesapladı. Ayrıca, Eski Yunan müziğinin temelini oluşturan ve yarım seslik aralıkları da belli oranlarla bölünen bir dizi üzerinde çalıştı. Arkhitas sesin doğasının titreşimden kaynaklandığını bulmakla birlikte, bir yanılgıyla, sesin perdesinin yayılım hızına bağlı olarak değiştiğini ileri sürdü.​
Mekanik biliminin de kurucusu olarak kabul edilen Arkhitas, buharla ya da basınçlı havayla kendi kendine hareket edebilen bir tahta güvercin yaptı. Bilinen ilk otomat örneklerinden olan bu buluşu, daha sonra suyla ve çeşitli ağırlıklarla çalışabilen öteki buluşlar izledi.​
Arkhitas sayılar kuramını toplumsal ilişkilere de uygulamaya çalıştı. Zengin ve yoksul arasındaki farkı, akılcı bir hesap sistemiyle en aza indirgemeye çalıştı. Bunun için birtakım vergi ve seçim sistemleri geliştirdi. İdealist bir yaklaşımla gerçekleştirmeye çalıştığı bu düşüncesinin yanı sıra evrenin sonsuz genişlediğini savunan Pythagorasçı görüşü yeniden gündeme getirdi. Döneminde, Tarentum okulu ile Platon’un Akademia’sı arasında yakın bir ilişki olduğundan, Arkhitas’ın bilimsel bulgu ve yaklaşımları Platon’u da etkiledi. Astronomiyle de uğraşan Arkhitas, müzik, matematik, astronomi gibi alanlarda, eşyanın ilkeleri, ruh, bilgelik, ahlak, erdem, zıtlar, tümeller ve kategoriler gibi felsefe konularında birçok kitap yazdı. Bunun dışında, eğitim, tarım, kanun ve adalet kavramları üzerine de yapıtlar vermiştir. Ancak, matematik dışındaki bu yapıtların başka yazarların ürünü olması da olasıdır.​
KAYNAKLAR: B. Egger, De Archytoe Tarantini Phytagorici vita, operibus et philosophia disguisito, 1833; Hartenstein, De fragmantis Archytoe philosophicus, 1833.​
Kaynak: Türk ve Dünya Ünlüleri Ansiklopedisi, Anadolu Yayıncılık​
 

1000Fikir

Yönetici
Yönetici
Mesajlar
1,941
Matematikçi düşünce geleneğinin önemli isimlerinden biri olan Arkhytas ikinci kuşak Pythagorasçılardandır. M.Ö. 5. yüzyılda, yaklaşık olarak da 440-360 yılları arasında yaşamıştır. Hem bir filozof, hem bir devlet adamı ve hem de bir matematikçi olarak, Pythagoras'ın başlatmış olduğu matematiksel düşünce geleneğini devam ettirmekle kalmamış, bir yandan da ikinci kuşak Pythagorasçılara önderlik etmiştir.​
Nitekim, Güney İtalya'ya zaten sürgüne uğramış olarak gelen Pythagorasçıların burada da başları derde girince, Arkhytas onları Tarentum'da toplamış, bölgedeki diğer Yunan kentleriyle, Yunanlı olmayan kentlere karşı bir ittifak yapmalarını sağlamıştır. Söz konusu politik faaliyetleri içinde onun yaptığı bir diğer önemli iş ise, Platon'u üçüncü Sicilya ziyaretinde Dion'un elinden ve esaretten kurtarmak olmuştur.​
Entelektüel faaliyetlerine gelince... Onun meşhur Philolaos'un öğrencisi ve dolayısıyla da, matematiğin her şeyi anlamanın, evrenin gizlerini çözmenin anahtarı olduğu tezinin güçlü bir savunucusu olduğu söylenir. Her ne kadar birçok konu üzerinde çalışmış olsa da, matematik onun ana konusu olarak kalmış, ve Arkhytas bütün diğer disiplinleri matematiğe bağlı, matematiğin bir şekilde türevi olan disiplinler olarak görmüştür. Matematiği, bütünüyle teknik birtakım disiplinlerle, yani geometri, sayılar teorisi olarak aritmetik, betimleyici astronomi ve ses ile ahenk teorisi anlamında müzikle sınırlamıştır; bütün bu disiplinler, sayı ve büyüklükle ilişkili varlık türlerini ele aldıkları için kardeş bilimler olmak durumundadırlar. Matematik alanında önemli keşiflerin sahibi olan Arkhytas, ayrıca matematiksel mekaniğin de babası olarak bilinir.​
Bununla birlikte, o saf teorik ve kimi uygulamalı matematik çalışmalarıyla yetinen biri değildir. Nitekim, bir, organik dünya ile inorganik dünya arasında mutlak bir farklılığın bulunmadığı; iki, nedensellik yasasının fenomenleri anlamaya ve yorumlamaya yetmediği ilkeleriyle, bütün bir doğal alanın ve doğadaki her şeyin matematiksel olarak açıklanabileceğini savunmaya geçmiştir. Sesin doğasını onun fizikî kaynağını meydana getiren titreşimlere geri götüren, niteliğini titreşimin yayılma hızıyla irtibatlandıran, işitilebilirliğini ise insanın fizyolojik imkânlarına bağlayan Arkhytas, notalar arasındaki müziksel oranları da tam ölçümleriyle matematiksel olarak ifade etmiştir. O metafiziksel matematikçiliğinin veya sayı mistisizminin bir parçası olarak, sayı teorisini toplumun organizasyonu ve insanlar arasındaki ilişkilere de uygulamıştır.​
F. M. Comford, "Mysticism and Science in the Pythagorean Tradition", Classical Quarterly (1922), pp. 137-150; (1923), pp. 1-12.​
W. K. C. Guthrie, A History of Greek Philosophy, Cambridge, 1968, vol I.​
T. L. Heath, A History of Greek Mathematics, Oxford, 1921.​
W. A. Heidel, "The Pythagoreans and Greek Mathematics", American journal of Philology (1940), pp. 1-33.​
Ayrıca bkz., ANTİK FELSEFE, MATEMATİK TARİHİ, MATEMATİK FELSEFESİ, PYTHAGORASÇILAR.​
Felsefe Ansiklopedisi / Etik Yayınları​
 

Çevrimiçi Üyeler

Şu anda çevrimiçi üye yok.

Forum İstatistikleri

Konular
1,554
Mesajlar
2,334
Üyeler
24
Son Üye
Tabu
Üst