Avustralyalı düşünür ve filozof. Avustralya Özdekçiliğinin başlıca temsilcilerindendir.​
Doğum tarihi: 8 Temmuz 1926, Melbourne, Avustralya
Ölüm tarihi ve yeri: 13 Mayıs 2014, Sydney, Avustralya
Etkilendiği kişi: John Anderson
Çağ: 20. yüzyıl felsefesi
Eğitim: Sidney Üniversitesi, Oxford Üniversitesi

Avustralya’da doğdu. Sydney, Oxford ve Melbourne üniversitelerinde öğrenim gördü. 1954’ten başlayarak Londra ve Melbourne üniversitelerinde öğretim üyeliğinde bulundu. 1964’ten emekli olduğu 1991 yılına kadar Sydney Üniversitesi’nde felsefe profesörlüğü yaptı.

Armstrong çağdaş analitik yaklaşıma, bilgi felsefesi, anlık felsefesi ve varlıkbilim alanlarında yazdığı kitaplarla katkıda bulunmuş bir felsefecidir. J.J.C. Smart gibi filozofları izleyerek Avustralya Özdekçiliği adı verilen okulun en tanınmış adlarından biri olmuştur. Algı sorunu konusunda J.L. Austin’den esinlenen bir saf (veya “doğrudan”) gerçekçiliği savunmaktadır. Fiziksel nesnelerin algıdan bağımsız olarak varolduklarını ve algıya, görüntü (appearance) gibi aracı bir ortam olmadan, doğrudan konu olduklarını ileri sürer.

Anlık (zihin) konusunda da “felsefi davranışçılık” ve “özdeşlik savı” adıyla tanınan kuramları birleştirip bağdaştıran özdekçi bir yaklaşım geliştirmiştir. Anlıksal olarak nitelendirilen olguların fiziksel olgulara indirgenmesini amaçlayan çözümlemesine göre, herhangi bir kişinin belirli bir davranış eğilimi içinde olması, o kişinin belirli bir anlıksal durum içinde bulunmasını gerektirir. Bu anlıksal durum ise beyindeki bir durumla özdeştir. Başka bir söyleyişle anlık ve beyin özdeştir. Armstrong, varlıkbilimde tümeller sorununa “bilimsel gerçekçilik” adını verdiği bir çözüm önermektedir. Aristotelesçi yoruma yaklaşan bir a posteriori (deney sonrası) gerçekçiliği, deneyci epistemoloji (bilgi kuramı) ile bağdaştırmayı amaçladığı yapıtlarında bilimsel veriyi kendine çıkış noktası olarak almıştır.

YAPITLAR:
  • (1960). Berkeley's Theory of Vision. Melbourne University Press.
  • (1961). Perception and the Physical World. Routledge & Kegan Paul.
  • (1962). Bodily Sensations. Routledge & Kegan Paul.
  • (1968). A Materialist Theory of the Mind. Routledge & Kegan Paul.
  • (1973). Belief, Truth and Knowledge. Cambridge University Press.
  • (1978). Universals and Scientific Realism. Cambridge University Press.
  • (1981). The Nature of Mind and Other Essays. Cornell University Press.
  • (1983). What is a Law of Nature?. Cambridge University Press.
  • (1989). A Combinatorial Theory of Possibility. Cambridge University Press.
  • (1989). Universals: An Opinionated Introduction. Westview Press.
  • (1997). A World of States of Affairs. Cambridge University Press.
  • (1999). The Mind-Body Problem: An Opinionated Introduction. Westview Press.
  • (2004). Truth and Truthmakers. Cambridge University Press.
  • (2010). Sketch for a Systematic Metaphysics. Oxford University Press.


Kaynak: Türk ve Dünya Ünlüleri Ansklopedisi, Anadolu yayıncılık​
 

1000Fikir

Yönetici
Yönetici
Mesajlar
1,941
David Malet Armstrong, 1926 doğumlu AvustralyalI çağdaş materyalist filozoftur. Özellikle epistemoloji, metafizik ve zihin felsefesiyle ilgilenmiş olan Armstrong Berkeley, John Anderson, H. H. Price, J. J. C. Smart, Oakeshott, Ayer, Sellars ve Kripke'den etkilenmiştir. O Londra ve Sydney'de çalıştığı yaklaşık on yıllık dönem bir tarafa bırakıldığında, 1964 yılından beri Sydney Üniversitesi'nde çalışmaktadır. Oldukça verimli bir araştırmacı ve yazar olan Armstrong'un en önemli eserleri şunlardır: Perception and the Physical World (1961), A Materialist Theory of Mind (1968), Belief, Truth and Knowledge (1973), Universals and Scientific Realism (1978), Consciousness and Causality (1984), Universals (1989).​
Armstrong'un Kant üzerine olan lisans, Berkeley üzerine olan doktora tezi bir tarafa bırakılacak olursa, çalışmaları metafizik ve zihin felsefesi ile ilgili özgün, sistematik araştırmalar olarak gelişmiştir. Melbourne'da doğmuş olmasına rağmen Avustralya materyalist geleneğinin ünlü ve seçkin bir temsilcisi olan filozofun adı bir öğrenci olarak John Anderson'un etkisi altında kaldığı Sydney felsefesine dahil edilir.​
Armstrong'un felsefesi, birbirleriyle zaman zaman örtüşen üç ana alana ayrılır. Buna göre onun birinci dönem eserleri algı ve duyum üstüne çalışmalardan oluşur; kariyerinin ikinci ya da olgunluk döneminde, o başlangıçtaki davranışçılığını terkederek, zihin, bilinç, niyet, bilgi ve inanç üzerinde yoğunlaşır; buna karşın üçüncü dönemde Armstrong'un ilgi alanında tümeller olup, o ayrıca doğa yasaları üzerinde çalışır. Onun bütün çalışma ve eserlerinin gerisinde, sadece tümeller üzerine olan ve onlara sahip olan her bir nesneden sayısal olarak ayrı oldukları düşünülen özelliklere dayanan nominalizme biraz daha sempatiyle baktığı en son eserinde değiştirilen, belli bir realizm bulunur. Bununla birlikte onun realizmi her şeye rağmen ılımlı bir realizm olup, Platoncu tümellerle veya mümkün dünyalarla ya da kendi Eleatik ilkelerini yerine getiremeyen başkaca soyutlamalarla hiçbir ilişkisi yoktur. Ona göre, sadece neden ve sonuçları olan gerçektir. Armstrong tıpkı Anderson ve oldukça farklı bir filozof olan Chisholm gibi, olgu durumlarını temel gerçeklikler olarak görürken, tümellerle (yani, özellikler ve ilişkilerle) tikelleri bunlardan hareketle oluşturulmuş soyutlamalar, fakat bir yandan da, kendilerine özelliklere sahip olan şeyler tarafından neden olunduğu için, gerçek şeyler olarak değerlendirirArmstrong doğa yasalarının da tümeller arasındaki mantıksal bakımdan zorunlu olmayan ve empirik olarak bilinen ilişkiler olduğu inancındadır.​
Armstrong'un nominalizme yönelik saldırısı, tasarımcılık ve fenomenalizme yönelttiği saldırılardan daha tartışmalıdır. Fakat özellikle ihtilaflı olan husus, onun genel materyalizminden ayrı olarak, kariyerinin ilk dönemindeki algının bilgi edinmeden veya bir inanma eğiliminden başka hiçbir şey olmadığı iddiasıdır. Bununla birlikte, onun materyalizmi ayıklayıcı değildir, zihin tamamen bir kenara atılmayıp, bedenin bir parçasıyla özdeşleştirilir.​
Bacon K. Campell L. Reinhardt(eds), Ontology, Causality, and Mind: Essays in the Honour of D. M. Armstrong, Cambridge, Cambridge University Pres, 1993.​
R. J. Bogdan(ed,), D. M. Arstrong, Dortdrecht, Reidel, 1984.​
Ayrıca bkz., AVUSTRALYA FELSEFESİ, MATERYALİZM, TÜMELLER KAVGASI, ZİHİN FELSEFESİ.​
Felsefe Ansiklopedisi / Etik Yayınları​
 
Konuyu Başlatan Benzer Konular Forum Cevaplar Tarih
Piramit Filozoflar 0
Benzer Konular
David Hume

Çevrimiçi Üyeler

Şu anda çevrimiçi üye yok.

Forum İstatistikleri

Konular
1,554
Mesajlar
2,334
Üyeler
24
Son Üye
Tabu
Üst