Eski Yunanlı düşünür. Anaksagoras’ın özdekçi kuramını yeni bir yorumla geliştirmiştir.​
Doğum Yeri ve Tarihi: Milet veya Atina, Mö 5.yy​
Okul: Çoğulculuk Okulu​
Etkilendiği kişi: Anaksagoras​
Bölge: Batı felsefesi​
Çağ: Antik Çağ felsefesi​
Kardeşleri: Hirodes Antipa

Doğum yılı ve yeri bilinmemektedir. Miletli ya da Atinalı olduğu söylenir. Yaşamı konusunda kaynakların verdiği bilgiler birbirini tutmaz. Anaksagoras’ın öğrencisi olduğu, öğretmeninin ölümünden sonra okulun başına geçtiği ileri sürülür. Kimi kaynaklara göre, geleneklere aykırı davranışlarından, toplum inançlarıyla bağdaşmayan tutumlarından dolayı Atina’dan kovulmuş, Lapseki’ye yerleşmiştir. Perikles ile Euriıpides’in arkadaşı olduğunu, bir süre Sokrates’in öğretmenliğini yaptığım yazan kaynaklar da vardır. Diogenes Laertius’un bildirdiğine göre, doğacı felsefe anlayışını Anadolu’dan Atina’ya götüren Arkhelaos’tur. Bu düşünce de tartışmalıdır, çünkü doğa felsefesinin Atina’da yayılmasını asıl sağlayan Anaksagoras’tır.

Arkhelaos’a göre, varlık evrenini oluşturan özdektir, özdeğin dışında bir gerçek yoktur. Varlık türlerini oluşturan en ufak ögeler de özdekten kurulu “atom” denen birimlerdir. Ancak bu oluşturucu özler “belirlenmemiş bir çokluk” değil, belli bir “ikilik” (dualizm)dir. Varlık türlerinin nedeni bu ikili niteliktir. Bu ise, sıcak ile soğuktur. Sıcak devingendir, devinimle ilgili bütün oluşumların kaynağıdır. Kurucu ögelerden biri olan “ateş” sıcaktır, devingendir, etkindir. Soğuk durağandır, devinimle bağlantılı değildir. Bu nedenle “su” denen kurucu ögenin kaynağıdır. Su sıvı d urumun da iken akıcıdır, ağırlığı vardır. Aşırı sıcaklıkta toprağa, havaya dönüşür. Hava yükseğe çıkar, toprak ise aşağı iner. Suyun havaya ve toprağa dönüşmesi “ sıcaklık” denen kurucu nedenin etkisiyledir.

Oluş ise sıcaklıkla soğukluk arasında sürüp giden karşılıklı etkilemeler, etkilenmeler sonucu gerçekleşen bir “dönüşüm”dür. Devingen olan ateş (sıcaklık) ile durağan olan (soğukluk) arasında ayrışma başlayınca hava ile toprak oluşmuştur. Oluşan varlık türlerinin iki ilkesi vardır. Bunlar nitelik bakımından sıcak ile soğuk, özdek bakımından ateşle havadır. Evren sonsuzdur, sınırsızdır. Evrende bulunan yıldızların en büyüğü de güneştir. Toprakla su ağır ve durağan olduklarından aşağıda, odakta bulunurlar. Ateşin yanmasından oluşan hava ortadadır. Ateşin kendisi ise en yukarıda bulunur. Bu nedenle ateş bütün varlıklara, evrene egemendir. Gökler biraz eğik duruma gelince güneş evreni aydınlatır. Havanın saydam, toprağın kuru olması bu yüzdendir.

Ruh çok ince bir özdektir. Altın, demir, su özdektir, ancak biri öteki değildir. Bu başkalık kurucu ögelerin düzenindeki değişiklikten kaynaklanır. Altının demir, demirin su olmayışı gibi çok ince bir maddeden oluşan ruh da kendinden başkası değildir. Ahlakın biri doğru, biri güzel (iyi) olmak üzere iki ilkesi vardır. İnsan davranışlarının bu ilkeye göre düzenlenmesi gerekir. Ahlaklı insan doğru ve güzel (iyi) davranan kimsedir.​

Kaynak: Türk ve Dünya Ünlüleri Ansiklopedisi, Anadolu Yayıncılık
 

1000Fikir

Yönetici
Yönetici
Mesajlar
1,941
Arkhelaos milattan önce beşinci yüzyılda yaşamış bir Yunan düşünürüdür. Kendisini özgün bir düşünür olarak görmenin pek de kolay olmadığı Arkhelaos'un özellikle Grek felsefesinin tarihi açısından önemi, onun son doğa filozofu olmasından kaynaklanır. Nitekim, bütün antik kaynaklar, İlkçağın hemen tüm önemli felsefe tarihçileri ThalesTe başlayan Grek felsefesinin onunla sona erdiğini bildirmek konusunda, adeta söz birliği etmiş durumdadırlar. Birçok kaynak buna ek olarak Arkhelaos'un doğa felsefesini İyonya'dan Atina'ya getiren kişi olduğunu söyler. Bu bağlamda, onun hem Anaxagoras’ın öğrencisi, hem de Sokrates'in hocası olmuş olduğunu söylemek gerekir. Dolayısıyla, o hem Anaxagoras tarzında arkhe problemini ele almış olan biridir, hem de Sokrates gibi, ahlâk ve hukuk üzerine kafa yormuş, ahlâkî doğruluğun neden meydana geldiğini söylemeye kalkışmış olan biridir. Bu açıdan bakıldığında, onun antik felsefede doğa felsefesinden pratik felsefeye veya insan felsefesine geçişin adeta bir sembolü olduğu söylenebilir.​
Arkhelaos, tıpkı Anaxagoras gibi, evrenin ya da oluşun başlangıcına Zihni yerleştirmiş, fakat onu ayrı ve saf bir tinsel güç olarak öne sürmemiştir. Yine de, zihin onda, hareketin, ayrılış ve birleşimin ilk nedenidir. Öte yandan, onun arkhe olarak havayı öne sürdüğü belirtilir.​
W. K. C. Guthrie, A History of Grek Philosophy, vol. 2, Cambridge, 1968.​
W. Kranz, Antik Felsefe(çev. S. Baydur), İstanbul, 1976.​
E. Zeller, Grek Felsefesi Tarihi(çev. A. Aydoğan), İstanbul, 2001.​
Ayrıca bkz., ANAXIMANDROS, ANTİK FELSEFE, ARKHE.
Felsefe Ansiklopedisi / Etik Yayınları
 

Çevrimiçi Üyeler

Şu anda çevrimiçi üye yok.

Forum İstatistikleri

Konular
1,554
Mesajlar
2,334
Üyeler
24
Son Üye
Tabu
Üst