1000Fikir

Yönetici
Yönetici
Mesajlar
1,941
Badha, Sankara'nın, birçok farklı şekilde betimlenebilir olan biricik gerçeklik olarak brahman kuramında ortaya çıkan önemli bir kavramdır. Buna göre, badha silme ya da iptal etme anlamına gelir ve bir yargıyı kişi onunla çelişen bir deneyime sahip olduğunda düzeltmesini ihtiva eder. Badha kavramıyla ilintili üç varlık düzeyi vardır. Mutlak gerçeklik ya da varlık, tam bir birlik olduğu için, başka herhangi bir deneyim tarafından silinemez. Ondan gerçekte ayrı olan hiçbir şey bulunmadığı için, hiçbir şey çatışan bir önerme ya da deneyim olarak görülemez.​
Bundan sonra, gerçek gibi görünen, fakat brahman deneyimi bakımından silinen, gündelik deneyim dünyası gelir. Başka bir deyişle, gerçekliğin doğası bir. kez kavrandığı zaman, gündelik deneyim dünyasının hiçbir şekilde gerçek olmadığı, fakat yalnızca gerçek olanın soluk bir yanılsaması olduğu fark edilir.​
Son olarak, gündelik deneyime bile karşı durdukları için silinen yanılsamalar vardır. Badha kavramı veya düşüncesi, Sankara'ya Advayta Vedanta'nın varlık hiyerarşisini açık ve seçik bir biçimde ortaya koyma imkânı verdiği gibi, ona göre, en gerçek olanın nasıl başka bir şeyle çelişemeyen olması gerektiğini gözler önüne sermek bakımından önem taşır.​
R. CARR J. MAHALINGAM(eds.), Companion Encylopedia of Asian Philosophy, London, Routledge 1989; E. DEUTSCH, Advaita Vedanta: A Philosophical Reconstruction, Honolulu, University of Hawaii Press, 1968; O. LEAMAN, Key Concepts in Eastern Philosophy, London, Routledge, 1999.​
Ayrıca, bkz., BRAHMAN, HİNT FELSEFESİ.​
Felsefe Ansiklopedisi / Etik Yayınları​
 

Çevrimiçi Üyeler

Şu anda çevrimiçi üye yok.

Forum İstatistikleri

Konular
1,554
Mesajlar
2,334
Üyeler
24
Son Üye
Tabu
Üst