Anette Baier, 1929 doğumlu Yeni Zelandalı düşünürdür. Zihin ve dil felsefesiyle meşgul olmak dışında, etik alanına da katkılar sağlamış olan Annette Baier, felsefe eğitiminin önemli bir bölümünü Oxford Üniversitesi'nde yapmıştır. En çok Hume ve Wittgensten'dan etkilenmiş, başta Sydney ve Pittsburgh Üniversiteleri olmak üzere, değişik üniversitelerde çalışmıştır.​
Baier'in düşüncesi, zihin felsefesinde ikinci dönem Wittgenstein'in perspektifi ile, Hume'un, duygu ve başkaları ile olan ilişkilerimizin insan doğasıyla eylemini şekillendirmedeki rolüne yaptığı vurguyu bir araya getirir.​
Baier, hem temsilî zihin kuramlarını hem de indirgeyici zihin görüşlerini, düşünce, yönelimsellik, bellek, duygular ve akıl gibi zihinsel fenomenlerin tam ve gereği gibi, ancak bir sosyal varlığın bileşenleri olarak anlaşılabileceği temeli üzerinde reddeder. Onun insan eylemiyle ilgili görüşleri, zihnin sosyal doğasına yaptığı vurguyu gözler önüne sermektedir. Niyet ihtiva eden aktların veya yönelimsel edimlerin gerçekte esas itibariyle yetenekler olduklarını savunan Baier'e göre, bu yetenekler, oluşumları veya ortaya çıkışları için, bir dil cemaati içindeki yeterlik normları ve standartlarına bağlıdırlar. Akıl da ilişkili kişilerin bir cemaatini öngörür ve o, soyut teorileştirme olarak değil, fakat daha ziyade, İnsanî etkileşim yoluyla öğrenilen yöntemlerin ve kazanılan münferit becerilerin katkıda bulunduğu enine boyuna düşünüm veya ölçüp biçme olarak anlaşılmalıdır.​
Zihinsel yaşamın doğası, Baier'in, Hume felsefesi üzerine olan diğer yazılarında biraz daha ayrıntılı olarak ele alınır. Hume'un akılcılık karşıtı duruşunu geliştirip, Kant'ınki gibi moral kuramların temelinde bulunan teorik genellemelere saldıran Baier, Hume'un ahlâkî ölçüp biçme veya moral düşünme yorumunu, bunları sosyal alışkanlık ve toplumsal gelenekte temellenen alakâ, vicdan, güven, işbirliği ve pratik anlamanın motive ettiğini öne sürerek, hem savunur hem de geliştirir. O bunu, filozofların, İnsanî eylemi sistematize etmeye çalışan moral teorileştirme dürtüsüne karşı koyması gerektiği şeklindeki görüşüne de yansıtır. Ahlâk felsefesi, doğru icra edildiğinde, evrensel kurallar bulmakla ilgili bir konu değildir.​
Baier, Hume araştırmacılığına da teşvik edici katkılar yapmıştır. A Progress of Sentiments [Duygularda bir İlerleme] adlı eserinde, Hume'un felsefî düşüncelerinin ve İnsan Doğası Üzerine Bir Deneme'nin I., II. ve III. kitaplarında, bu düşünceler arasındaki ilişkinin gereği gibi ancak, metnin evrim geçiren refleksi! düşünce süreci olarak okunmasıyla anlaşılabileceğini savunur. Metne böylesi bir yaklaşım, aynı zamanda onun buradaki düşüncelerinin birliğini açımlar.​
A. C. BAIER, Postures of the Mind: Essays on Mind and Morals, London, Methuen, 1985; A. C. BAIER, A Progress of Sentiments: Reflections on Hume's Treatise, Cambridge, Mass, and London, Harvard University Press, 1991; A. C. BAIER, Moral Prejudices: Essays on Ethics, Cambridge,​
Felsefe Ansiklopedisi / Etik Yayınları​
Mass, and London, Harvard University Press, 1994.​
 
Konuyu Başlatan Benzer Konular Forum Cevaplar Tarih
1000Fikir Filozoflar 0
Benzer Konular
Kurt Baier

Çevrimiçi Üyeler

Şu anda çevrimiçi üye yok.

Forum İstatistikleri

Konular
1,554
Mesajlar
2,334
Üyeler
24
Son Üye
Tabu
Üst